Art Gallery, czyli wybuduj sobie galerię handlową

Jest w nich wszystko od hipermarketu, przez sklepy firmowe po restauracje i kina. Dlatego tak łatwo spędzić w nich cały dzień i nie czuć się zmęczonym. Pozostaje jednak pytanie jak powstają galerie handlowe? Czy istnieje jakiś specjalny plan ich tworzenia? Okazuje się, że tak.

 

Tworzenie dobrej galerii handlowej to obecnie prawdziwa sztuka, świadczy o tym chociażby ich liczba w Polsce, która roście z roku na rok. W roku 1993 w Warszawie otwarto Panoramę, pierwsze w Polsce centrum handlowe wybudowane według zachodnich standardów. Kolejnym kamieniem milowym okazało się otwarcie w 1994 roku centrum handlowego sieci HIT. Otwarciu tego hipermarketu towarzyszyły bijatyki, a klienci szturmowali sklepy. Następnie w roku 2000 powstała Galeria Mokotów, która trzy lata później wytyczyła nowy kierunek rozwoju galerii handlowych, ponieważ obok sklepów pojawiły się w niej sale kinowe, restauracje i centra rekreacji.

laurem.pl laptopy poleasingowe Kraków

Analitycy przewidują, że w 2015 roku w Polsce będzie 200 nowych centrów handlowych. Obecnie jest ich około 350.

 

Istnieje kilka zasad, którymi kierują się twórcy galerii handlowych. Pierwsza to stworzyć „królestwo rozrywki”, a więc w przypadku Polski kina: CINEMA CITY, Multikino i HELIOS – centrum filmowe,. Druga to podarować klientom „powiew wielkiego świata”. Do tej kategorii zaliczają się takie sieci takie jak, np. H&M, Reserved i ZARA. Trzeci element to „coś dla zamożnych”, czyli sklepy spożywcze Alma, Bomi, Piotr i Paweł. Na koniec zostaje solidna podstawa, każdej dobrej galerii handlowej, czyli „coś dla zwykłych zjadaczy chleba”. Do tej kategorii zaliczają się takie sieci, jak Auchan. Carrefour i Tesco.

 

Bardzo ważnym elementem galerii handlowej jest rozplanowanie parkingu. Należy go umieścić tak, aby klienci bez trudu mogli dotrzeć na wszystkie piętra centrum, a więc najlepiej gdzieś z boku budynku. W niektórych centrach parking umieszczany jest na górze. Pomaga to utrzymać stały ruch na wyższych piętrach galerii handlowej, zaś umieszczenie parkingu pod ziemią to najlepsze rozwiązanie, jeśli galeria jest jednopiętrowa. Podobno polski klient musi się wręcz potknąć o Food court, inaczej niż w USA, gdzie restauracje mogą być schowane, a Amerykanin i tak do nich trafi. Polski klient nie biesiaduje, dlatego u nas dużą popularnością cieszą się sieci, które oferują napoje czy przekąski na wynos, przykładowo Coffee Heaven.

 

Wiadomo, że każda galeria handlowa ma swoje magnesy na klientów, dlatego tak ważne jest, aby sklepy i stoiska były rozlokowane tak, aby gość odwiedził jak największą część galerii, zanim zdobędzie to, na czym najbardziej mu zależy. W ten sposób projektanci galerii handlowej nie tworzą „nudnych zaułków”.

 

Kto tworzy centra i galerie handlowe? Przykładem, choć nie do końca udanym, jest znane Warszawiakom Blue City. Jego twórcami byli architekt i biznesmen z Turcji, Sabri Bekdas oraz Vahap Toy, którego nazwisko pojawia się także w kontekście budowy toru Formuły 1 w Białej Podlaskiej. Dlaczego Blue City się „nie udało”? Budynek centrum jest za wysoki, bez parkingu i z wyżej wspomnianymi „nudnymi zaułkami” Trzeba było więc dokonać modyfikacji. Podjęli się tego inwestorzy z Holandii i USA.

 

Za najlepiej zaprojektowane polskie centrum handlowe uznaje się budynek Starego Browaru, który znajduje się w Poznaniu i jest wynikiem adaptacji na potrzeby handlowo-usługowe starych zabudowań browarnianych. Jest to projekt Studia ADS. W portfolio tej firmy znajdują się też takie projekty, jak centrum handlowe w Poznaniu – Galeria MM i Cuprum Arena w Lublinie, pierwsze w Polsce centrum handlowe na planie koła.

 

Najlepszym obiektem handlowym świata okazuje się być budynek sztokholmskiej galerii handlowej K:Fem. Jasne, przestronne wnętrze zdominowane jest przez centralną, pustą przestrzeń – atrium. Jej kształt nawiązuje do kolistego motywu, który znalazł się w logo dzielnicy Vällingby w 1954 r. i stał się jego ikoną.

 

Jak widać stworzenie dobrej galerii handlowej nie jest sprawą prostą, a jednak są tacy, którzy się tego podejmują ku uciesze potencjalnych klientów.

Joanna Kuc

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*