Grzeszna Madonna recenzja książki

„Like a Virgin” czy „Like a Prayer”? Które wcielenie Madonny przemawia do Was bardziej? Do mnie niestety nie przemawia żadne z nich, nie jestem fanką Madonny, jej charakteru, talentu, scenicznego wizerunku. Powszechnie mówi się o tej artystce jako o osobie kontrowersyjnej, manifestującej swoją seksualność, panicznie bojącej się starości kobiety, która talentem wokalnym nie grzeszy. I nie sposób się nie zgodzić, ale te wszystkie określenia mają swoje źródło i kryją się za nimi liczne historie, które poznajemy dzięki książce Lucy O′Brien „Grzeszna Madonna”.

Tak jak wcześniej nadmieniłam, nie jestem fanką Madonny, ale otwierając „Grzeszną Madonnę” chciałam dowiedzieć się, co takiego jest w tej kobiecie, że miliony ludzi na świecie wielbią ją, i dlaczego otrzymała miano „królowej muzyki pop”.

O′Brien stworzyła dobrą lekturę, która pozwala na dogłębną analizę życia Madonny Louise Ciccone. Już na samym początku autorka przyznaje się, że nie lubiła wokalistki, ale w 1985 roku, gdy zobaczyła jej koncert, z miejsca „zakochała się w niej” i tak rozpoczęła się jej fascynacja fenomenem blondynki, która podbiła świat. Po przeczytaniu jednego rozdziału, odniosłam wrażenie, że Lucy O′Brien nabawiła się obsesji na punkcie Madonny, a jej celem było zostanie dziennikarką i przedarcie się do świata popu – do świata „Material Girl”. Absurd, ale absurdem dla mnie było moje zachowanie, bo pomimo niechęci do artystki, pochłaniałam książkę i z każdą kolejną kartką chciałam wiedzieć więcej o Madonnie. Na szczęście opamiętałam się. Powracając do książki.

Madonna jest zmienna, ciągle poszukuje swojego „ja”, nastawiona jest na ciągłą pracę, ciągle jej mało, z czego to wynika? Wszystko ma swój początek w religii oraz śmierci matki piosenkarki. Rodzina Ciccone była bardzo pobożna, niekiedy wręcz fanatyczna, głęboko zakorzeniona w Madonnie religijność (pomimo że wiele razy wyrzekała się jej) miała przeniesienie do jej twórczości: w tańcu, w piosenkach, w stylu ubierania się, np. noszenie przez nią krucyfiksu, to nie manifestacja młodzieńczego buntu, a duchowe rozważania i pewnego rodzaju symbol, że jeśli go nosisz to zawsze, ktoś nad Tobą czuwa. Religia to także dla Madonny przekleństwo, które ogranicza ludzi, czyniąc z nich niewolników samych siebie. Dlatego tak pilnie kreowała obraz dziewicy/dziwki, gdzie religię łączy się z seksem. Madonna chciała porównać Marię-dziewicę z Marią Magdaleną – nierządnicą, chciała ukazać, że zarówno jedna, jak i druga to cieliste osoby, które miały takie same odczucia jak współcześni, tak samo pożądały. Ryzykowne. Podobnie jest ze śmiercią Madonny Senior, gdy ta zmarła młoda dziewczynka, jaką wtedy była Madonna Junior, postanowiła być w permanentnym ruchu, który ma zapewniać jej młodość i zdrowie, czyli ma odsunąć wszelkie oznaki tego, że zbliża się do śmierci. Artystka panicznie boi się starzenia, bezczynności, utraty zdrowia, a więc wszystkiego co prowadzi do ostateczności. W chwili śmierci matki niejako złożyła sobie przysięgę, że zrobi co w jej mocy by być sprawną i zdrową, że to ona będzie mieć kontrolę nad wszystkim.

„Oczywiście z technicznego punktu widzenia wielu ludzi śpiewa dużo lepiej od niej. Madonna potrafiła jednak podchwycić piosenkę i zaprezentować ją w przyciągający uwagę, a zarazem przystępny sposób. Potrafiła znakomicie odwrócić swe wokalne ograniczenia na własną korzyść[..]” John Gordon

„Kiedy byłam młoda , wszystkie moje seksualne doświadczenia przeżyłam z dziewczętami (…). Myślę, że to jak najbardziej normalne: eksperymentowanie w odrębie tej samej płci” Madonna dla magazynu „Advocate”

„Grzeszna Madonna” to biografia – typowa biografia. Mam na myśli, że jest to tekst ciągły z licznymi datami, nazwami miejsc, nazwiskami oraz szczegółowymi opisami. Dlatego też trzeba uzbroić się w cierpliwość, co dla tej książki warto zrobić. Na samym początku mogą męczyć liczne cytaty wprowadzone do narracji autora, powodując, że człowiek czasami gubi się i nie odróżnia cytatu od zwykłego tekstu, ale po pewnym czasie ten stan ustępuje. Poza męczącym początkiem reszta publikacji wręcz płynie i nim czytelnik się zorientuje, dociera do ostatniej strony. Ponadto, do książki dołączono cztery wkładki ze zdjęciami, posegregowanymi na etapy życia Madonny oraz pełną dyskografię, co dla fanów artystki może okazać się przydatne. Publikacja to także opowieść o latach 60. 90., o walce o równouprawnienie, prawa dla gejów i lesbijek, religii, normach i zasadach współcześnie obowiązujących, ale także o rozwoju muzyki dance i pop, co dla mnie jest na plus, bo mogłam dowiedzieć się dużo ciekawych rzeczy. A dla kogoś kto interesuje się sceną rockową to miła odmiana.

Lucy O′Brien bez pardonu ukazuje historię kobiety „wyzwolonej”, łamiącej wszelkie konwenanse i zasady – kobiety, która już za życia stała się legendą. Autorka przedstawia każdy aspekt życia Madonny, od śmierci jej matki po oszałamiającą karierą na światowych scenach, a wszystko to doprawione pikantnymi opowieściami o romansach gwiazdy i polane mieszanką skandalu oraz niebanalnej osobowości.

Autor: Lucy O′Brien
Tytuł: Grzeszna Madonna
Tytuł oryginalny: Madonna: Like an Icon
Wydawca: IN ROCK
Data wydania: czerwiec 2009
Kategoria: biografia
Tłumaczenie: Łukasz Hernik, Anita Zadziorny
Liczba stron: 390
Oprawa: miękka
Cena: 39,90 zł

Autor: Katarzyna Charzewska

Witryna utrzymana jest dzięki AMSO Laptopy poleasingowe.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*